Teaching and conflict in basic education

Code: PMPE1016
Course: Professional Master's in Education
Credits: 2
Hourly load: 30
Syllabus: Conflicts - causes and subjects of violence and indiscipline in basic education. The symbolic violence constitutive of the modern school. Curricular violence and its manifestations in the school context. Principles and perspectives for overcoming indiscipline and violence in the classroom and in the school context. The dialogical treatment of conflicts in the classroom and at school. Challenges brought by the new generations of students for basic education and the role of the teacher as a critical intellectual.
Bibliography: BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Trad. Reynaldo Bairão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CANDAU, Vera Maria. Direitos Humanos, Violência e Cotidiano Escolar. In: CANDAU, V.M. (org.). Reinventar a Escola. 4ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
CHARLOT, Bernard. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. In: Sociologias. Porto Alegre, nº8, pp. 432-443, Jul/Dez. 2002.
CHAUI, Marilena. Democracia e autoritarismo: o mito da não-violência. In: CHAUI, Marilena. Simulacro e poder: uma análise da mídia. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2006.
______. Ética, violência e política. In: CHAUI, Marilena. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. 12ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.
FLEURI, Reinaldo Matias. Entre disciplina e rebeldia na escola. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.
FREIRE, Paulo. Dialogando sobre disciplina com Paulo Freire. In: D.ANTOLA, Arlette. Disciplina na escola: autoridade versus autoritarismo. São Paulo: EPU, 1989.
______. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
______. Pedagogia da Indignação. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Trad. Adriana Lopes, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 1997.
KEHL, Maria Rita. A juventude como sintoma da cultura. In: NOVAES, Regina; VANNUCHI, Paulo. Juventude e Sociedade: Trabalho, Educação, Cultura e Participação. São Paulo: Editora Perseu Abramo, 2004.
MARRA, Célia Auxiliadora dos S. Violência escolar: a percepção dos atores escolares e a repercussão no cotidiano da escola. São Paulo: Annablume, 2007.
MESQUIDA, Peri. O corpo negado: corpo, violência e educação à luz do pensamento libertário de Paulo Freire. Revista Múltiplas Leituras, v. 3, nº 1, pp. 224-236, Jan./Jun. 2010.
SHILLING, Flavia. A sociedade da insegurança e a violência na escola. São Paulo: Moderna, 2004.
SILVA, César Augusto Alves da. Além dos muros da escola: as causas do desinteresse, da indisciplina e da violência dos alunos. Campinas: Papirus, 2011.
SPOSITO, Marília Pontes. Um breve balanço da pesquisa sobre violência escolar no Brasil. In: Educação e pesquisa, São Paulo, v. 27, nº 1, pp. 87-103, Jan./Jun. 2001.
VASCONCELOS, Celso dos Santos. Indisciplina e disciplina escolar: fundamentos para o trabalho docente. São Paulo: Cortez, 2009.
YAMASAKI, Alice Akemi. Violências no cotidiano escolar: um olhar freiriano. Tese de doutorado, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. USP, 2007.

Transparência Pública
Acesso à informação

© 2013 Universidade Federal do Espírito Santo. Todos os direitos reservados.
Av. Fernando Ferrari, 514 - Goiabeiras, Vitória - ES | CEP 29075-910