Field Education and Popular Education

Code: PMPE1023
Course: Professional Master's in Education
Credits: 2
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Syllabus: Principles of Field Education and Popular Education. Schooling and experiences in the promotion of rural education in the perspective of diversity, exploring curricula and methodologies produced in the pedagogical practices of rural schools. Formation of the educators of the field. The people of the countryside and their relations with work and the production of existence. Protagonism of the social movements of the countryside. Regulatory frameworks and the Field Education Operational Guideline.
Bibliography: Bibliografia básica:

ARROYO, M. Políticas de formação de educadores (as) do campo. Caderno Cedes, Campinas, vol. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2006.

CALDART, R. S. Pedagogia do movimento sem terra. 3.ed. São Paulo: Expressão Popular, 2004.
JESUS, S. M. A; MOLINA, M.C. Por Uma Educação do Campo. Contribuições de um projeto de educação do campo. Caderno nº5, Brasília, 2004.

MOLINA, M. C. e FREITAS, H. C. A. Avanços e desafios na construção da Educação do Campo. In: Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 17-31, abr. 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

SOUZA, M. A. MARCOCCIA, P.C.P. Educação do campo, escolas, ruralidades e o projeto do PNE. Revista da FAEEBA . Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 20, n. 36, p. 191-204, jul./dez. 2011.

STRECK, D. R. A educação popular e a (re)construção do público. Há fogo sob as brasas? Revista Brasileira de Educação, 2006.

STRECK, D.R.; ESTEBAN, M.T. (Orgs.) Educação popular: lugar de constituição social coletiva. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

TAFFAREL, C. Z, MUNARIM, A. Pátria educadora e o fechamento das escolas do campo: o crime continua. REVISTA PEDAGÓGICA | V.17, N.35, MAIO/AGO. 2015.

Bibliografia complementar:

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão - SECADI. Educação do Campo: marcos normativos/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão . Brasília: SECADI, 2012.

BRASIL. CNE. Resolução CNE/CEB 1/2002. Diário Oficial da União, Brasília, 9 de abril de 2002. Seção 1, p. 32. Diretrizes Operacionais para a educação básica nas escolas do campo.

CAMINI, I. Escola itinerante: na fronteira de uma escola nova. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1977.

GOHN, M. G. Teorias dos movimentos sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. 4. ed. São Paulo: Loyola, 1997.

MARTINS, José de Souza. Os camponeses e a política no Brasil. Petrópolis. Vozes, 1983.

MOLINA, M. C. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.

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